Fiiliksiä ensimmäisestä webinaarista "Muutoksen johtaminen tietojohtamisessa"

23.11.2020

Lyhyt reportaasi Tietojohtamisen verkosto ry:n webinaarista

Lähes 100 innokasta webinaariosalistujaa kerääntyi perjantaiksi 20.11.2020 ruutujen ääreen, kun Tietojohtamisen verkosto ry polkaisi käyntiin webinaarisarjan. Ensimmäinen teema muotoutui muutoksen äärelle. Ollaan oikeastaan muutoksen johtamista jo alustettukin verkostomme aiemmissa blogiteksteissä ja kuten webinaarissakin, Kotterin 8 portaisen muutosjohtamisen mallin sivuuttaminen ei tullut kysymykseen. Emil hostin ominaisuudessa nosti esiin myös osallistavan tiedolla johtamisen näkökulman ja tämä teema kantoi läpi koko webinaarisession -ehkä jotenkin näin oikein tiivistetysti:

  1. Tiedolla johtaminen ei ole IT-yksikön asia, vaan poikkitieteellistä ja moniammatillista toimintaa (muutos, johtaminen, kulttuuri, it, you name it..)
  2. Tuoteomistajaksi 'tietojohtamisen suuri fani' (hissipuheet kuntoon, ilosanoman jakaminen tapahtuu lähes huomaamatta)
  3. Tietojohtamisen indikaattorit ja mittarit kaikkien ulottuville organisaatiossa, mieluusti myös asiakkaille/asukkaille ja sidosryhmille

Puhujiksi Emil sai houkuteltua mainiot Kaisa Suutarin Stora Ensolta sekä Heli Leppikankaan Pirkanmaan sairaanhoitopiiristä. Kaisan esityksen viitekehys oli rohkea uudistuminen. Oli nimittäin mainittu, että Stora Enson portfolio uudistuu noin 10 vuodessa täysin. Kaisan esityksen ehdoton nosto on Digifund -projektit ja suppilo, "funnel", jota pitkin kokeiluprojektit viedään läpi ja myös skaalataan mikäli kokeilu osoittautuu hyväksi. Lyhyesti siis Digifund -investointirahaa, (ainakin näin julkisen sektorin toimijana ymmärsin asian siten) käytetään merkittävä summa vuosittain uusien liiketoimintamallien tai pienempien liiketoiminnan ongelmien ratkaisemiseen. Ideat priorisoidaan suppiloon, jota ei tässä yhteydessä voi valitettavasti jakaa kuvana, mutta jokaisella meistä varmasti on ajatus ketjusta "idea-konsepti-POC-pilotti-implementointi ja rollout/skaalaus". Hommaa näytti toimivan erinomaisesti, epäonnistumisen kulttuuri oli muuttunut sallivaksi ajan saatossa ja sijoitetun pääoman tuottovastekin oli ymmärtääkseni ihan hyvä. Tässä kohtaa tietysti verovaroin toimivat organisaatiot jäämän pohtimaan, kuinka poliitikoilta saisi vastaavanlaisen "loose trackin" eli investointien ei tarvitsisi olla ihan niin pitkälle perusteltuja, vaan ideat nousevat budjettikauden aikana -tämä luonnollisesti  kaipaa vahvaa kulttuurimuutosta, jotta riskisijoituksia voidaan hyväksyä.

Kaisan esityksessä ainakin omalla kohdalla oli vallitsevana tausta-ajatuksena pienoinen vastakkainasettelu julkinen-yksityinen välillä, mutta esimerkiksi POC -kulttuurin vahvistaminen ja mahdollistaminen vaati muutoksen ja kulttuurin lisäksi myös osaamista. Tätä ei erityisesti nostettu esille webinaarin aikana, mutta uskoisin, että en ole yksin sen ajatuksen kanssa, että POC-projektit saisivat myös paremmalla hankintaosaamisella tuloksia ja ketteryyttä. Tämä siis ainakin allekirjoittaneen viestinä: Kannattaa vilkaista hankintalain (2016/1397) pykälää 38§ uusin silmin ja ei muuta kun kumppanuuksia hakemaan.

Helin show lähti käyntiin viitekehyksen kautta (visio: SOTE2030), joka on sote-toimioille huomattavasti tutumpi: eläköityminen, erikoissairaanhoidon ja iäkkäiden palvelutarpeen kasvu, hoitajapula. Erityisesti Taysin visioissa oli terveyshyödyn maksimointi ja toisaalta ruutuajan minimointi (tässä oli varmasti enemmän kysymys siitä, että kirjaamiseen ei menisi aikaa niin paljoa, ei niinkään siitä että etävastaanotto ei olisi tulevaisuutta, päinvastoin). Toimialajohtajan linssien läpi digitaaliset palvelut ja tietojohtaminen nähtiin aavistuksen eri polkuina, vaikkakin toinen toki ohjaa toistaan. Alussa kirjoitin tuoteomistajuuden tärkeydestä ja Heli painottikin sitä erityisesti. Sen sijaan, että on "olennaiset" henkilöt kasassa kehittämässä asioista, on ne asiasta innostuneet vielä parempia lähettiläitä implementoimaan asioita käytäntöön ja innostamaan hissipuheillaan organisaatiota laajemmin.

Ja lopuksi Helin esityksen kermat kakun päältä eli millainen on hyvä digipalvelu:

  1. Skaalattavuus organisaatiossa
  2. Kustannus-hyöty -suhde optimaalinen
  3. Markkinamahdollisuus!! (ei julkisen tarvitse aina vain itseään varten kehittää palveluita, jos ne on kaupallistettavissa)

Erinomaista keskustelua oli siis tarjolla muutaman tunnin perjantai-iltapäivään. Tapahtumaa ei ole mahdollista katsoa jälkikäteen, mutta koska olemme verkostomainen toimija niin puhelinkouraan tai e-mailin ääreen ja jatkojalostamaan ideoita porukalla eteenpäin.

Mitä seuraavaksi:

Perinteisesti verkosto järjestää kerran kaksi vuodessa live-tapahtuman, joka kokoaa sote-tietojohtamisesta kiinnostuneet ilosanoman äärelle kahden päivän ajaksi. Toivottavasti ensi vuonna tavataan sitten ihan paikan päällä! Webinaari-konsepti kuitenkin saa jatkoa. Kevään aikana on tarkoitus järjestää 2 webinaaria sekä verkostopäivät, joten pysy kuulolla.


Tuomas Hujala

VPJ

Tietojohtamisen verkosto ry

Tietojohtamisen Verkosto ry. 2021 / Tuomas Hujala
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita